Chcem byť bloger... a čo ďalej? Part I.

Autor: Vít Fargaš | 13.4.2006 o 0:43 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  2396x

V rámci menšej súťaže krásy o dobré tipy ako písať. V tejto časti veci na zamyslenie pred chytením klávesnice a vrhnutím sa do písania.

Pozn.: je vysoko pravdepodobné, že akákoľvek sada "rozumných" tipov povedie k úspešnejšiemu blogu. Rovnako ako u väčšiny ľudských aktív, ak ste vytrvalý a konzistentný niekde sa dostanete... Predsa len ale...

Na začiatok sa oplatí opýtať samého seba čo chcem a kam sa chcem dostať.

Prečo blogujem?

  • lebo ma v detstve týrali a teraz všetkým tým idiotom ukážem aký som skvelý
  • chcem spoznať podobne zamýšľajúcich ľudí
  • chcem mať článok v novinách
  • nemám čo robiť
  • vždy som chcel písať
  • chcem niečo svetu povedať
  • chcem si nájsť prácu
  • chcem aby ma ľudia zbožňovali, uznávali a bol som autoritou
  • chcem vyhrať nasledujúce voľby
  • chcem milión čitateľov
  • chcem niekoho zbaliť (na blog)
  • chcem pomôcť ľudom svojimi radami
  • chcem sa zlepšiť v písaní
  • chcem konštruktívnu kritiku na svoje nápady
  • je to lepšie ako sex
  • potrebujem sa nejako sebarealizovať
  • chcem ....
Nech je vaša vnútorná motivácia akákoľvek, ďaleko rýchlejšie sa niekde dostanete ak si uvedomíte čo vlastne chcete. Štvrtina úspešného blogu je že viem čo chcem, ďalšia štvrtina, že nájdem spôsob ako to dosiahnuť (z čoho vyplýva, že polovica úspechu je mimo písania), čo vedie k

O čom chcem blogovať?

Otázka hodná zamyslenia. Väčšina ľudí bloguje o tom čo ich zrovna napadne. Chyba! Čím ste "užší" tým máte šancu na rýchlejší úspech. Prečo?

  • nemôžete sa detailne venovať všetkému. Všetci vieme o všetkom niečo povrchne... To nehľadáme. Hľadáme niekoho, kto vie viac a hlbšie. Kto to sleduje... za nás.
  • reputácia: ak budete písať o Bratislave, politike, vede, sexe súčasne, nikto si vás nezafixuje že v niečom vynikáte. Človek ktorý napíše aj menej článkov o Bratislave, ako niekto iný, ktorý sa ale venuje "všetkému", rýchlo dosiahne status - "ten vie o Bratislave" a bude odporúčaný ak niekto bude hľadať niečo o Bratislave.
  • množina čitateľov - čím viac tém tým menej stálych čitateľov. Ak budem písať o meteorológií a aj o autách, moji stáli čitatelia budú tí čo sa zaujímajú aj o meteorológiu aj o auta. Nemusím hádam pripomenúť, že čitateľov, ktorí sa zaujímajú len o autá je viac, ako tých čo sa zaujímajú o obe témy.
  • Čo ľudí nezaujme z vášho blogu je pre nich spam. Ak si hodia do svojej čítačky váš blog, lebo ich zaujme jedna téma, no vy ich budete "spamovať" všetkým možným, z tej čítačky sa možno dostanete rýchlejšie ako ste sa tam dostali nejakým dobrým článkom.
  • Ľudia vedia čo od vás môžu očakávať. Po obsahovej stránke.
  • Čím ste užší tým ste jedinečnejší. Nájdite si tému alebo perspektívu, o ktorej nikto bloguje. Be different. Píšete o počítačoch? Čo takto len o hardvérovej stránke? Len o procesoroch. Alebo len eseje o vašich víziách? Len o prídavných zariadeniach? Len o mobilných technológiách?... Najlepšie ak nájdete tému, ktorá sa trochu kryje s inými blogermi, aby ste mali priestor na preberanie tém a konverzáciu ale ktorá je inak jedinečnou kompiláciu "na trhu" ktorom blogujete...
  • Ľudia si vás rýchlejšie všimnú.
Proste nepochybne váš život je bohatý v mnohých oblastiach. To je aj život iných. Ibaže je malé spektrum ľudí, ktorých zaujíma úplne presne všetko to čo vás.

Pre koho blogujem?

Jeden z obrovských mýtov je že počet čitateľov je zmysluplným ukazovateľom, ktorým môžete porovnať svoj úspech s druhými. Nie je. Váš blog o fyzike je 1000x úspešnejší ak má čítanosť len 100 a medzi nimi je laureát Nobelovej ceny za fyziku ako blog s čítanosťou 2000 o tom ako z okna pozorujete sexuálne praktiky susedov.

Iná myšlienka hodná zamyslenia - blog je vizitka. SME blog je vaša dokonalá vizitka - nevedomky aj keď sa to možno niektorým prieči, sú nútení písať pod SEBOU. Nezriedka keď nájdem nejakého človeka, hodím jeho meno do Googlu a zistím čomu sa venuje a ako je aktívny. Presne to urobí v budúcnosti váš potenciálny zamestnávateľ a možno po prvom rande aj potenciálny partner(ka). Tá sila blogu je ďaleko väčšia než si ľudia uvedomujú... Karma, čítanosť... záleží na tom, keď vám každý týždeň príde nejaká ponuka na prácu kvôli blogu? Alebo... tí čo čítali pravidelne môj blog, pamätáte na toho troubu, čo kopíroval môj blog? Hádajte čo - Zadajte si na google.sk jeho prezývku a hľadajte slovenské stránky. Nič okrem jeho prezývky som v podstate nezverejnil (ani mestá, ani ľudí okolo), a som hneď druhý odkaz na neho. Ech, kebyže zadám jeho pravé meno... tak o chlapcovi sa asi každý jeho budúci zamestnávateľ dozvie, čo si o ňom myslím. A zoberte si moju prezývku... Tristan.. a napriek všetkým tým historickým legendám pri vyhľadávaní na slovenských stránkach je pri "Tristan" môj blog na prvej stránke. Google.sk+"Vít" - som prvý odkaz... Stále to nechápete? Blog je skvelá možnosť sa prezentovať. A stojí za to sa chvíľu zastaviť nad tým pred kým sa blogom chcete prezentovať.

Ďalšia vec - ak ste úzky, máte aj užšie publikum. Uvedomte si pre koho to píšete a nenechajte sa zlákať koho všetko by ste mohli zaujať. Nie je vôbec problém napr. mať ekologický blog, o ktorom bude niečo počuť každý odborník z ekológie a kde debaty budú viesť hlavne vzdelanejší ľudia z danej problematiky. No a, že laici tomu nerozumejú? Ide o to, že váš "trh čitateľov" vás pozná a ste na ňom známy. Ten trh si volíte vy, nie je vašou povinnosťou sledovať štruktúru čitateľov SME a podriaďovať sa jej, a rovnako sa rozčuľovať keď nie ste vo výbere. Okruh čitateľov SME vás zaujímať nemusí. Okruh čitateľov vášho blogu hej.

Karma - zabudnite na ňu. A) inteligentným čitateľom ide o čítanie, nie o neustále hodnotenie každého článku. Pretože vaším cieľom asi bude získať stálych čitateľov, ktorým môže byť systém karmy ukradnutý, časom dokonca bude vaša karma asi aj klesať... Resp. čím viac stálych čitateľov, tým je viac karma ničnehovoriaca. V ideálnom prípade je percento stálych čitateľov vysoké, a všetci stáli čitatelia budú patriť do dvoch vrecí - nekliknú nič - veď načo?; alebo kliknú pri všetkom, lebo si myslia, že ste dobrý celkovo. B) karma by mala byť percentuálne zhodnotenie čitateľov. Otázka je: ak máte článok zverejnený aj pre čitateľov, ktorí nepatria do vášho zamerania, čo vám karma napovie? Zhola nič. Po istom čase výsledná karma=konštanta od stálych čitateľov +/- náhodné číslo od čitateľov, ktorí vás trápiť nemusia. C) karma je porovnateľná len v rámci podobných tém... D) odmena pre čitateľa za karmovanie je nulová, čo je dosť smutné...

Kde získam čitateľov?

Ťažká otázka... Treba si uvedomiť, že sa snažíte získať čitateľov vlastného blogu. Máte blog, to je vaše, všetko mimo, vaše NIE je, a je to láskavosť, ak vás niekto linkuje, zverejňuje a pod. Majte na mysli, že celkom zdravý postoj môze byť aj že napr. vám budú ukradnutý čitatelia titulky blog.sme.sk, lebo to sú čitatelia titulky blog.sme.sk... Ale.. je to príležitosť ako z čitateľov titulky urobiť vlastných čitateľov. Alebo môžete voliť cestu písania článkov pre titulku, nie je na tom nič zlé, ale potom to pravé blogovanie je vedľajšou činnosťou. Úspech článkov na titulke neznamená, že tam vonku je váš blog známy, alebo že vás niekto iný okrem čitateľov titulky aj registruje. Nemusí vám to vadiť a záleží to na tom, čo vlastne chcete. Ak chcete získať vlastných čitateľov... nuž.. tak tu je pár mojich tipov:

  • stanovte si pomer súkromných vs. článkov na titulku, pod ktorý nepôjdete.
  • ak už použijete titulku, zneužite ju ako len viete.. :) všímajte si kedy sa oplatí zverejniť článok a správne svoj článok zaraďte. Všimajte si aký pomer je vašich článkov voči článkom v danej téme.
  • na titulku dávajte dobré veci, ale nie najlepšie (nechajte ich na blogu, ak sú skutočne dobré, niekto sa na ne určite odkáže)
  • píšte často, najlepšie aspoň 2-3x denne na svoj blog, napr. nejaké aktuality ak máte svoje zdroje. Svoj blog nespamujte, nech je to k téme.
  • málo je často viac. Písanie často a kratšie má často väčši zmysel ako zriedkavo a dlho. Inak písanie stojí čas vás, a čítanie vašich čitateľov. Skúste si prerátať koľko času dokopy všetci čitatelia strávia nad 2 minútovým článkom s čítanosťou tisíc. Deň? Gratulujem. Ľudstvo venovalo jeden celý ľudský deň len a len výlučne vám a vašej tvorbe.
  • z času na čas venujte čas serióznejšej téme. Môžete to robiť pravidelne a urobiť na to rubriku.
  • čím pravidelnejšie budete písať tým si čitatelia viac zvyknú vás kontrolovať.
  • moc nešpekulujte nad štatistikou ohľadne titulky, zaujímavejšia je čítanosť súkromných článkov.
  • až vaše súkromné články dosiahnu porovnateľnú čítanosť so súkromnými zverejnenými na titulke, s kľudom túto taktiku odhoďte, ale majte na zreteli okruh čitateľov titulky a na titulku dávajte príspevky typu články, nie zápisky.
  • pravidelne sledujte blogy podobného zamerania a komentujte ich pod vlastným menom aj s linkou na blog. Čo najinteligentnejšie. Žiadne flamy, tie si nechajte do kuchyne.
  • linkujte druhých... všade... každého od ktorého niečo preberete nalinkujte, uznajte mu aj to čo si nezaslúži. Vôbec totiž nezáleží na tom, že niečo ste vymysleli vy (za týždeň je to aj tak neaktuálne), ako skôr to, že vám to druhí uznajú a spätne vás nalinkujú a upozornia na vás svojich čitateľov.
  • sledujte odkiaľ k vám ľudia chodia.
  • ... + čokoľvek čo uznáte za vhodné....

Hmm, k tomu ako písať som sa ani nedostal... Tak hádam nabudúce (ak si nájdem čas) aj s linkami na nejaké tipy.... A nezabudnite, až zavriete tento článok, uvedomíte si že vlastne vôbec na nič také neveríte, že veríte na to, že všetci čitatelia sveta čítajú SME a stačí vám písať dobre, a hneď sa budete cítiť lepšie. :) Ale koláčik nemám...

Tags:
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Zmenili sme ekonomiku aj zákony, ale nezmenili sme myslenie

O Novembri 89 s jednou z hlavných tvárí.

Spievali slobode. Ale koho to zaujímalo?

Úrad vlády zorganizoval Galavečer 30 rokov slobody.


Už ste čítali?